Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
hamburger overlay

Indeks glikemiczny – co to jest

Opracowanie: mgr inż. Aleksandra Cichocka, dietetyk

Indeks glikemiczny to wskaźnik pokazujący, w jakim stopniu/w jakim czasie wzrasta stężenie glukozy we krwi po spożyciu danego produktu zawierającego 50 g węglowodanów przyswajalnych, w porównaniu ze wzrostem stężenia glukozy we krwi po spożyciu takiej samej ilości węglowodanów w produkcie standardowym, najczęściej jest nim glukoza.

W tabeli podano bardzo różne produkty, ale należy pamiętać, że wiele z nich jest niezalecana dla chorych na cukrzycę, np.: chipsy, ponieważ mają dużo soli i niezdrowych tłuszczów; czekolada i wiele słodyczy (ogólnie są niewskazane w cukrzycy, ponadto zawierają dużo niezdrowych tłuszczów); soki i inne słodzone napoje (także niewskazane, jednak np. stosowane podczas leczenia niedocukrzenia).

W tabeli nie uwzględniono napojów, które są słodzone słodzikami. Pomimo że IG jest przydatny, trzeba pamiętać, że jeśli jemy kilka różnych produktów w jednym posiłku, to jego IG będzie inny, niż to wynika z tabeli dla poszczególnych produktów, np. chleb biały pszenny ma IG 75, a przykładowa kanapka – chleb biały z masłem i chudym serem żółtym – ma IG 56.

Chociaż z tabeli IG wynika, że mleko ma niski IG, to z doświadczenia wiemy, że trzeba kontrolować wzrost glikemii po spożyciu mleka; jego ilość i porę dnia, kiedy jest spożywane najlepiej omówić z lekarzem lub dietetykiem.

Przykład: Jeśli pacjent ma zjeść owoc, wliczając go do ilości wymienników węglowodanowych (WW) i pamięta o tym, że powinien ograniczać owoce zgodnie z zaleceniem lekarza, to lepiej, jeśli wybierze taki, który ma niższy IG, np. jabłko zamiast banana.

IG nie może być jedyną wskazówką w komponowaniu diety osoby z cukrzycą. Należy brać także pod uwagę kaloryczność produktów oraz zawartość w nich węglowodanów, białka i tłuszczu, a także witamin, składników mineralnych i błonnika (patrz str. 21, 22). Należy uwzględnić, że te same produkty z różnych firm mogą mieć inny IG. Nawet IG tych samych produktów i posiłków może różnić się w zależności od wielu czynników, m.in.: sposobu i długości obróbki, stopnia rozdrobnienia, spożywania z innymi produktami, temperatury przechowywania.


Wg Atkinson i wsp. „w tabelach nie podano IG dla mięsa, drobiu, ryb, awokado, warzyw sałatkowych*, sera i jaj, ponieważ produkty te nie zawierają węglowodanów, albo zawierają ich tak mało, że prawie niemożliwe byłoby oznaczenie dla nich IG. Większość warzyw strączkowych, owoców i produktów mlecznych została zaliczona do produktów o niskim IG (≤ 55). Pieczywo, płatki śniadaniowe, ryż oraz przekąski, również te pełnoziarniste, na ogół posiadają wysoki IG (≥ 70), ale są dostępne też produkty z tej grupy o niższym IG”.

Polskie Towarzystwo Diabetologiczne podaje, że: „przy wyborze żywności pomocne mogą być również wartości indeksu glikemicznego (IG) i ładunku glikemicznego (ŁG) produktów oraz że główne źródło węglowodanów powinny stanowić pełnoziarniste produkty zbożowe, zwłaszcza o niskim indeksie glikemicznym (< 55 IG)” IG nie może być jedyną wskazówką w komponowaniu diety osoby z cukrzycą. Należy brać także pod uwagę kaloryczność produktów oraz zawartość w nich węglowodanów, białka i tłuszczu, a także witamin, składników mineralnych i błonnika (patrz str. 21, 22). Należy uwzględnić, że te same produkty z różnych firm mogą mieć inny IG. Nawet IG tych samych produktów i posiłków może różnić się w zależności od wielu czynników, m.in.: sposobu i długości obróbki, stopnia rozdrobnienia, spożywania z innymi produktami, temperatury przechowywania.

TABELA INDEKSÓW GLIKEMICZNYCH
*Warzywa sałatkowe to m.in.: brokuł, kalafior, seler, ogórek, endywia, szczypiorek, sałata, grzyby, papryka, papryczka chili, rzodkiewka, szpinak, pomidor.

Udostępnij

Artykuł z kategorii